• VAKANTIE

Water fun (12-05-2008, dag 9)

Wat moet je zeker doen als je over een snelweg rijdt die volledig omgeven is door water? Genieten van alle dingen die je op dat water kunt doen natuurlijk! We wilden de ochtend daarom goed beginnen met een snorkeltocht naar een koraalrif. We hadden uiteindelijk de keuze uit 2 verschillende maatschappijen. Op basis van de informatie die ze gaven in hun informatiefolders, kozen we voor Sundiver Station omdat deze het grootst en meest betrouwbaar over kwam. Aangezien de boot om 9:00 zou vertrekken stonden wij netjes om 8:30 bij hun kantoor. Daar werden we netjes geholpen en konden we na betaald te hebben, direct door naar de haven waar de boot lag. Eenmaal bij de haven aangekomen, moest we ons melden bij een informatiebalie. Bij deze balie kregen we echter doodleuk te horen dat de tocht niet doorging deze morgen, omdat er te weinig aanmeldingen waren en de zee redelijk ruig was. De vrouw achter de balie was echter wel zo aardig om voor ons nog een tocht bij een concurrent te regelen. En wat denk je, precies die maatschappij van de andere folder. Schijnbaar moest het zo zijn. Gelukkig lag de boot van die maatschappij redelijk dichtbij en konden we snel opstappen en vertrekken.

De zee bleek inderdaad aardig ruig te zijn. Tijdens de boottocht merkte je daar niet zoveel van, behalve wat opspattend water hier en daar. Maar eenmaal aangekomen bij op de snorkelplek voelde je pas goed hoe de boot op en neer ging. Iedereen kreeg een paar flippers, een wetsuite en een snorkel + masker en mocht daarna van de achterkant van de boot afspringen. Voor de minder ervaren duikers (waaronder wijzelf!) was dit al een aardige opgave; moet jij eens proberen met een paar flippers aan je voeten en een masker op je hoofd het koude water in te springen en dan alles nog aan/vast te hebben! Maar al zittend op de rand van de boot, lukte dit uiteindelijk nog best goed. In de zee bleek het echter een heel ander verhaal te zijn. Er waren niet zo’n klein beetje golfen, maar gemiddeld waren ze toch al bijna een halve meter hoog! Alleen van het rondzwemmen werden we dus al erg moe! Door deze hoge golven was het dus ook heel moeilijk om rustig te snorkelen of überhaupt iets onderwater te zien. Na een paar kleine scholen wit met gele vissen gezien te hebben, zijn we daarom met veel moeite maar weer teruggezwommen naar de boot. Eenmaal op de boot zagen we nog meer mensen die het te zwaar vonden om nog verder te zwemmen en al snel na ons kwamen ook de laatste fanatiekelingen aanboord. Kortom, een erg kort tochtje, waarin we erg weinig gezien hebben.

Huizen op Key West
Toch wel een beetje teleurgesteld reden we daarna door het meest zuidelijke puntje van Florida, Key West. Dit was nog een aardig lange rit, aangezien je op veel plaatsen niet harder mocht rijden dan 45 mijl per uur (zo’n 70 km/u). Maar rond een uurtje of 3 in de middag bereikten we dan toch ons motel (Days Inn), die we vanuit Nederland al hadden gereserveerd (omdat we gelezen hadden dat het moeilijk is om een motel daar ter plaatse te vinden die nog kamers beschikbaar heeft). In de lobby van het motel vonden we een aantal informatiefolders met dingen die daar te doen zijn, en een daarvan leek ons wel erg leuk, een ritje met een jetski tijdens zonsondergang bij Waverunners. Al sinds onze vakantie in Australië willen we een keer op een jetski rijden, maar dat is er nooit van gekomen. Dit leek ons dus de uitgelezen kans om dat alsnog te doen. De tocht vertrok nog diezelfde middag rond 6 uur vanuit de haven vlak bij ons motel. Met z’n 2-en konden we op 1 jetski, dat leek ons wel gezellig. Eenmaal op het water bleek dat toch een stuk lastiger te zijn dan in je eentje op zo’n jetski rijden. Met z’n tweeën ben je een stuk zwaarder, waardoor je moeilijker uit het water komt en waardoor vooral de medepassagier (lees Nathalie) zich alleen maar aan de bestuurder vast kan houden ipv aan het stuur van de jetski. Kortom best zwaar/uitputtend en laten we nu net een eiland-toer van 2 uur geboekt hebben! Maar eerlijk is eerlijk, het was echt enorm gaaf om te doen. Zo’n jetski gaat echt met een enorme snelheid (volgens mij zo’n 60-70 km/u) over het water en daarbij word je dan af en toe flink gelanceerd als je een golf verkeerd pakt. In sommige ruigere stukken om het eiland gebeurde dit dus ook daadwerkelijk een aantal keer, maar wonder boven wonder zijn we er allebei niet één keer afgevallen. Tijdens de toer kregen we nog wat grappige informatie te horen over de enorm dure huizen op de verschillende eilandjes waar we langs voeren en over de aanleg van een onderzeeboothaven in de tweede wereldoorlog, die nooit helemaal afgerond is. Aan het einde van de toer kwamen we weer terug op een groot stuk zee, voor de haven waar we vanuit vertrokken waren en daar hebben we samen met de 2 andere toeristen een leuke (en vooral erg snelle) zonsondergang meegemaakt. Erg leuk om dat op deze manier een keer mee te maken, echt een aanrader!
Jetski's bij Waverunners in Key West
Nadat we terug waren in de haven, zijn we snel teruggereden naar ons motel om te douchen en daarna hebben we nog even snel wat gegeten bij het Hardrock Café in de stad. Tijdens het toetje voelden we allebei de vermoeidheid enorm toeslaan en toen we weer terugwaren in het motel gingen binnen recordtijd bij ons allebei tegelijk de ‘lichtjes’ uit.

Gegeten bij: Hardrock Café, Key West
Overnacht in: Days Inn, Key West
Gereden afstand: 123 mijl (197 kilometer)

3 reacties op “Water fun (12-05-2008, dag 9)”

1. Eindelijk voor elkaar om te jetski-en! Cool hoor! Heb het ook twee keer gedaan en vond het erg vet. Een tour van 2 uur lijkt me helemaal kicken!

Op naar de volgende activiteit! ;-) Have fun!!!

Jouw reactie

Je kunt MarkDown gebruiken om jouw reactie opmaak te geven.

Deze website maakt gebruik van Akismet om spam te verminderen. Lees hier hoe jouw reactie wordt verwerkt.

Er is iets fout gegaan bij het versturen van jouw reactie. Probeer het nog eens.

Bedankt voor jouw reactie! Hij wordt getoond op de website zodra deze is goedgekeurd.